Rapport: Economic Security and Digital Trade – Time for an EU–US Digital Agreement

EU kan och bör inleda förhandlingar om ett digitalt avtal med USA, oavsett vem som vinner presidentvalet.

Hannes Berggren Utredare

Porträtt Hannes Berggren

I den här analysen går Kommerskollegium igenom de ansträngningar som EU gör för att främja den digitala handeln mellan EU och andra länder. I analysen föreslås hur EU kan gå vidare mot ett digitalt handelsavtal med USA, med hänsyn tagen till vissa säkerhetsrisker kopplade till den digitala ekonomin.

Vad handlar den här analysen om?

Denna rapport går igenom de insatser som EU gör för att främja integrationen av digital handel med andra länder. I rapporten föreslås en väg framåt som tar hänsyn till behovet av att hantera vissa säkerhetsfrågor kopplade till den digitala ekonomin. Vi drar slutsatsen att EU kan och bör inleda förhandlingar om ett digitalt avtal med USA, oavsett vem som vinner presidentvalet i USA i november 2024.

Varför har ni utrett frågan?

EU och USA begränsar mer och mer gränsöverskridande handel och investeringar – som svar på ökande geopolitiska spänningar. Även om det kan vara ett legitimt säkerhetspolitiskt mål att hantera specifika risker kopplade till digital teknik med dubbla användningsområden, blir det allt tydligare att den digitala handeln drabbas negativt av de handelshinder som nu ställs upp. Det är därför viktigt att hitta en väg framåt som kan främja EU:s digitala handel trots de geopolitiska spänningarna.

Vi hoppas att rapporten ska bidra till pågående diskussioner om framtiden för EU–US Trade and Technology Council (TTC) och EU:s politiska agendor om ekonomisk säkerhet, konkurrenskraft och minskad risk (’de-risking’).

Ni diskuterar begreppet ”friendmentation” kopplat till handeln mellan EU och USA. Förklara vad som menas med det!

”Friendmentation” syftar på onödig fragmentering mellan annars nära allierade handelspartner. Ett exempel är regler och bestämmelser som skiljer sig åt mellan länderna, vilket påverkar den digitala handeln mellan EU och USA. I rapporten argumenterar vi för att ett digitalt handelsavtal mellan EU och USA kan lindra dessa problem och stärka de ekonomiska banden.

I analysen argumenteras för att ett digitalt handelsavtal mellan EU och USA är både möjligt och nödvändigt. Vilka skulle vara de huvudsakliga delarna av ett sådant avtal?

Ett digitalt handelsavtal mellan EU och USA skulle kunna innehålla många av de viktigaste åtagandena för digital handel i AI-eran. Till exempel menar vi att ett sådant avtal skulle kunna inkludera bindande regler till exempel för gränsöverskridande dataflöden, mot datalokalisering och för skydd av källkod. Dessutom skulle båda parter kunna dra nytta av ett utökat samarbete inom nya teknologier, såsom artificiell intelligens (AI) och kvantdatorer, samt infrastruktur som undervattenskablar.

Rapporten föreslår också att åtgärder som underlättar digital handel, såsom elektroniska signaturer, elektroniska betalningar och papperslös handel, bör ingå i avtalet. Samtliga åtaganden som nämnts finns redan i avtal som EU och USA har ingått med andra handelspartners.

Vilka typer av säkerhetsåtgärder anser ni är genomförbara inom ramen för ett sådant här handelsavtal?

Säkerhetsfrågor rörande länder som Ryssland och Kina är, och kommer troligen att fortsätta vara, en central del av de transatlantiska diskussionerna. Exakt hur EU och USA kommer att fortsätta dessa diskussioner är ännu inte klart. Vi anser däremot att EU bör undersöka möjligheten att inkludera två typer av digitala säkerhetsåtaganden i ett avtal med USA, samtidigt som EU och USA följer sina existerande åtaganden i WTO.

För det första bör EU undersöka möjligheten att parterna åtar sig att hjälpa varandra med tillgången till kritiska digitala insatsvaror, såsom halvledare och molntjänster, i nödlägen. Detta skulle kunna bygga vidare på det redan pågående samarbetet inom ramen för EU–USA Trade and Technology Council (TTC).

För det andra bör EU undersöka om det går att komma överens om gemensamma regler för att begränsa spridningen av viss digital teknik med dubbla användningsområden till aktörer som inte respekterar principer om fred, mänskliga rättigheter eller immateriella rättigheter. Dessa regler skulle i sådana fall fokusera på tydligt definierade säkerhetshot och undvika breda, protektionistiska åtgärder.