Rapport: Cloud Services and Export Performance – Evidence and implications for EU policy

Svenska företag som använder molntjänster tenderar att exportera mer och till fler marknader.

Hannes Berggren Utredare

Porträtt Hannes Berggren

Svenska företag som använder molntjänster tenderar att vara mer internationaliserade och exportera mer, enligt en ny rapport från Kommerskollegium. Särskilt mindre företag drar nytta av ökad produktivitet och global räckvidd. Rapporten lyfter även vikten av att minska handelsfriktion, särskilt mellan EU och USA.

Hannes Berggren, vad handlar rapporten om och vad ville ni undersöka?

Rapporten undersöker sambandet mellan svenska företags användning av molntjänster och deras export.

Eftersom exporterande företag ofta är mer produktiva än icke-exportörer, studerar vi både om svenska företag som använder molntjänster är mer produktiva och om det finns en ytterligare koppling – utöver produktivitet – mellan molntjänstanvändning och export.

Vilka är de viktigaste slutsatserna?

Våra resultat visar att svenska företag som använder molntjänster tenderar att vara mer internationaliserade, till exempel genom att exportera mer och till fler marknader. Det är särskilt mindre företag som drar de största exportvinsterna av att använda molntjänster.

Kan du ge några konkreta exempel på hur molntjänster kan hjälpa företag att bli mer produktiva och internationaliserade?

Molntjänster underlättar snabbare och mer flexibla mjukvaruapplikationer, med skalbarhet för att hantera variationer i efterfrågan, vilket kan vara bra för företag som försöker expandera till nya marknader.

Dessutom ger molntjänster tillgång till ledande teknologi utan att företagen behöver göra stora investeringar. Genom att minska sina fasta IT-kostnader kan därför även små och medelstora företag snabbt skala upp eller ner och experimentera med nya produkter och funktioner på olika marknader. Den smidigheten tror jag kommer bli allt viktigare i AI-eran!

Var det något resultat som förvånade er, eller som skiljde sig från era förväntningar?

Resultatet ligger i linje med tidigare forskning som visar att företag ser ett värde av mjukvara som molntjänster. Att svenska företags internationalisering gynnas av molntjänster – som ofta utgör en typ av tjänsteimport – bekräftar också tidigare analyser från Kommerskollegium.

Resultaten från denna rapport är ett konkret exempel på hur import kan gynna ett land genom att hjälpa dess företag att bli mer produktiva och internationaliserade.

Vilka konkreta rekommendationer ger ni baserat på resultaten i rapporten?

Eftersom molntjänster är viktiga för produktiva och internationaliserade europeiska företag, inte minst mindre företag, bör tillgången till sådana tjänster inte hindras i onödan av lagstiftning. EU:s politik bör därför fokusera på att minska friktioner i den digitala handeln, särskilt med USA, för att företagen ska kunna fortsätta använda molntjänster.

Minskad handelsfriktion kan bidra till förbättrad konkurrenskraft, och i det avseendet bör en prioritering för EU vara att underlätta tillgången till molntjänster genom minskade hinder i den digitala handeln med USA. Dessutom kan förbättrad tillgång till data för europeiska företag stärka exportfördelarna med molntjänster. Digital politik och handelspolitik bör också utformas med små företag i åtanke.

Vilka friktioner finns i den digitala handeln mellan EU och USA? Vad kan göras för att minska den friktionen?

Problemen mellan EU och USA inom digital handel beror på olika synsätt på digital lagstiftning. EU har fokuserat på dataskyddsreglering, medan USA har valt en mer marknadsorienterad strategi som har kompletterats med lagar för brottsbekämpning. Skillnaden har förstärkts av en kumulativ effekt från EU:s unilaterala reglering av den digitala ekonomin, vilket vi på Kommerskollegium redovisat i en tidigare rapport. Ytterligare en orsak till friktion är vissa medlemsländers strävan efter europeisk digital suveränitet.

Det bästa sättet – om jag fick önska – vore om EU och USA förhandlade ett digitalt frihandelsavtal. Det är självklart utmanande, men det finns goda skäl – både ekonomiska och säkerhetsmässiga – för EU och USA att komma närmare varandra i den digitala handeln. Huruvida de lyckas med det kommer till stor del bero på den kommande EU-kommissionen och amerikanska presidentadministrationen.