Ny utredning: Reglerna för handel med begagnade elbilsbatterier behöver moderniseras
Nyhet
Importera & exportera
Publicerad: 06 feb 2023
Uttjänta batterier från elbilar skulle kunna bidra betydligt mer i den gröna omställningen. Men dagens handelsregler innehåller kraftiga begränsningar för hur företag och länder kan sälja och köpa begagnade litiumjonbatterier. Det visar en ny utredning från Kommerskollegium, som föreslår att reglerna moderniseras.
Efterfrågan på litiumjonbatterier bedöms stiga kraftigt i takt med att bilar, lastbilar och andra fordon framöver kommer att drivas med el i stället för med fossila bränslen. Att kunna köpa och sälja begagnade elbilsbatterier blir en viktig del i att kunna möta den stigande efterfrågan. Men i dag finns begränsningar för handeln, visar Kommerskollegiums utredning.
Begagnade batterier klassas till exempel som avfall enligt dagens handelsregler, och reglerna för handel med avfall innehåller kraftiga begränsningar för att skydda miljön. Många företag och branschorganisationer som vill handla med begagnade batterier behöver dessutom hantera flera olika komplicerade regelverk för att ens kunna sälja eller köpa batterier.
– Vi har flera rekommendationer om hur reglerna för handel med avfall och transport av avfall kan moderniseras för att underlätta handeln med begagnade varor och en cirkulär ekonomi, säger Isaac Ouro-Nimini, utredare på Kommerskollegium.
Läs mer och ladda ner utredningen (sammanfattning på svenska)
Trade rules for a circular economy – The case of used lithium-ion batteries