Rapport: Trade Policy for Electrification – How trade policy can contribute to the electrification of Sweden’s economy

Fungerande internationella marknader är avgörande för elektrifieringen.

Neil Swanson Utredare

Elektrifiering är en viktig strategi för att nå Sveriges klimatmål, stärka konkurrenskraften och minska beroendet av importerade fossila bränslen. Att ersätta fossildrivna tekniker och processer inom transport och industri med elektrifierade alternativ förväntas leda till en stor ökning av elanvändningen, vilket potentiellt kan mer än fördubbla dagens behov. I den här rapporten undersöks hur handelspolitiken kan bidra till elektrifieringen.

Vad handlar rapporten om?

I rapporten undersöker vi hur handeln och handelspolitiken kan bidra till elektrifieringen av den svenska ekonomin. Vi fokuserar på elektrifiering av transporter och industri samt utbyggnaden av fossilfri el från vind- och kärnkraft.

Elektrifieringen innebär införandet av ny teknik och en stor utbyggnad av fossilfri elproduktion samt elnäts- och laddinfrastrukturer. Detta kommer att kräva kvalificerad arbetskraft och enorma volymer importerade material, insatsvaror och produkter. Vi identifierar handelspolitiska prioriteringar som kan ha direkta och indirekta effekter på elektrifieringen.

Vilka handelspolitiska frågor har en direkt inverkan på elektrifieringen?

Vi identifierar fyra prioriteringar som kan säkra tillgången på de varor och tjänster som behövs för elektrifieringen och bidrar till att sänka kostnaderna för omställningen till en elektrifierad ekonomi. Det handlar om att diversifiera handeln för att trygga försörjningen av kritiska råvaror, förbättra gränsöverskridande transporter för en cirkulär ekonomi, standardisera viktig teknik och sänka handelshinder för varor och tjänster för elektrifiering.

Hur är det med handelspolitikens indirekta påverkan på elektrifieringen?

Det handlar om att få incitamenten rätt. Subventionerna av fossila bränslen gör det svårare för elektrisk teknik att konkurrera med fossilbränsledrivna alternativ och flera tvister om gröna subventioner har förekommit inom WTO. Reformer av fossila bränslesubventioner och internationellt samarbete om regler för gröna subventioner är därför prioriterade. Dessutom är det nödvändigt att upprätthålla en förutsägbar och stabil politisk miljö för koldioxidprissättning och EU:s mekanism för koldioxidjustering vid gränserna för investeringar i ståltillverkning med nära nollutsläpp och utsläppsminskningen inom industrin.

Vad kan handelspolitiska beslutsfattare göra för att främja elektrifieringen? 

En punkt som togs upp av olika intervjupersoner var vikten av fungerande internationella marknader. En övergripande rekommendation inom alla sektorer är därför att följa och försvara de multilaterala handelsreglerna och verka för en integrerad inre marknad.

För att trygga försörjningen av kritiska råvaror bör beslutsfattarna prioritera att ingå och ratificera handelsavtal med resursrika partner. De bör också kartlägga och ta bort icke-tariffära åtgärder genom befintliga och nya handelsavtal. Synergier med utvecklingsbistånd bör eftersträvas för hållbara och ömsesidigt fördelaktiga handelspartnerskap med resursrika regioner.

Handelshinder för varor och tjänster ökar kostnaderna för elektrifiering och bör undanröjas. Våra rekommendationer handlar bland annat om att harmonisera kraven för vindkraftverk på den inre marknaden, att ta bort MGN-tullar (mest gynnad nation) på elfordon och lastbilar samt att främja internationell standardisering för att undvika olika standarder för laddningsinfrastruktur, små modulära reaktorer och stål med nära nollutsläpp.

För att stimulera elektrifiering bör beslutsfattarna trycka på för en reform av subventionerna till fossila bränslen och undersöka möjligheterna till samarbete om regler för gröna subventioner. Detta skulle kunna minimera snedvridningen av handeln och undvika handelspolitiska skyddsåtgärder som höjer kostnader på elektrifiering.